Eksamensangst

Slip din eksamensangst og præstér bedre

Har du været til eksamen og har du oplevet, at du i perioden op til eksamen har haft svært at koncentrere dig når du bare tænker tanker om din eksamen eller nogen spørger til din eksamen? Eller får du fysiske symptomer inden du skal ind til eksamen som f.eks. hjertebanken, knugende fornemmelse i maven, rystende hænder, koldsved og måske ligefrem black out? Så har du højst sandsynligt oplevet at have eksamensangst i en eller anden grad. 

Hvad er eksamensangst?

Det er meget forskelligt fra person til person, hvor meget vi lader os påvirke, hvor lang tid det står på og hvor meget det forringer resultatet af eksamen. Nogle oplever det som en irriterende, lille forhindring som skal overstås og for andre føles det nærmest invaliderende. Hører du til sidstnævnte kategori, vil du sikkert også have oplevet, at din eksamen ikke er gået som du håbede eller forventede. 

 

Men det kan også komme opstå i situationer, som ikke nødvendigvis har noget med en egentlig eksamen at gøre. Skal du præstere på en eller anden måde, er det ofte samme symptomer du vil opleve, hvis du ellers har tendens til at blive nervøs over at skulle præstere. Det kan være, hvis du skal holde tale for en stor eller lille forsamling, hvis du skal til jobsamtale eller hvis du skal vise dit værd blandt fremmede. Symptomerne kan være de samme og det kan for nogle være mere end svært at håndtere. Det kan virke lammende og fuldstændig tage lysten fra dig. Samtidig kan det, som var tænkt som en spændende udfordring eller skridtet mod drømmejobbet gå hen og blive en total fiasko. Bare fordi kroppen vælger at reagere. 

 

Sådan føles eksamens- eller præstationsangst for mange

 

  1. Tankemylder – du har svært ved at koncentrere dig
  2. Frustration – små ting kan ødelægge dit humør og spolere din dag
  3. Klappen går ned – det kan være svært at huske simple ting
  4. Hjertebanken – kan komme ud af det blå og fjerne fokus
  5. Kvalme – måske forsvinder madlysten og fokus på at spise sundt
  6. Hovedpine – det kan være sløvende og gøre det svært at forberede dig
  7. Selvbebrejdelse – du synes du burde gøre alting bedre
  8. Magtesløshed – du føler dig måske alene og har ekstra brug for hjælp

Kan hypnose gøre noget ved min eksamensangst?

 

Du kan gøre noget ved! Hypnose hjælper i de fleste tilfælde. Ofte tager det blot 1-2 sessioner at komme en eksamens- eller præstationsangst til livs. De fleste oplever en øjeblikkelig følelse af positiv forandring og vil kunne gennemføre den præstation eller udfordring de står over for uden problemer. 

 

Ring eller skriv og bestil tid på tlf. 2210 2029